planet with tech
FiksGata.no
Logg inn
kart som viser oslo

Hvordan bruke Fiks Gata for kommuner, fylker og Statens vegvesen

Fiks Gata er et digitalt verktøy for å motta og følge opp innrapporterte saker fra innbyggere. Som mottaker av saker kan du logge inn, kommentere saker og markere dem som løst – og slik bidra til en mer effektiv og god dialog med innbyggerne. Virksomheter kan bruke egen epost. Husk å sjekk i søppelpost om du ikke mottar lenken for pålogging i løpet av 2-3 minutter. For de virksomhetene som foretrekker å ikke bidra på plattformen direkte, vil det være mulig å sende svar/kommentarer til fiksgatami@gmail.com. Disse vil så bli konvertert til svar og kommentarer på plattformen.

For de virksomhetene som foretrekker å ikke bidra på plattformen direkte, vil det være mulig å sende svar/kommentarer til fiksgatami@gmail.com. Disse vil så bli konvertert til svar og kommentarer på plattformen.

Oversikt over saker

Vi har utviklet en egen side hvor virksomheter kan hente ut rapport på saker som er sendt til deres e-post mottak. Her vil virksomheten kunne liste ut saker, se status på sakene og enkelt kunne gå inn på saken for å kommentere.

Hent ut rapport for din virksomhet

Kommenter eller marker saker som løst

Når din virksomhet har mottatt en sak fra en av våre bidragsytere, kan deres virksomhet bidra aktivt til å holde plattformen oppdatert. Dere kan legge inn kommentarer for å gi statusoppdateringer, stille oppfølgingsspørsmål, eller informere publikum om tiltak. Dere kan også markere en sak som løst når problemet er håndtert, eller når saken for eksempel gjelder privat eiendom eller vei.

Merk at muligheten for å kommentere ikke vises på en sak om du ikke er logget inn.

Veileder - steg for steg:

1. Logg inn på Fiks Gata

Gå til fiksgata.no og logg inn med ønsket bruker. Hvis du ikke har en konto ennå, kan du etablere konto på GitHub med ønsket e-postadresse.

2. Finn relevant sak i ditt ansvarsområde

Bruk søkefunksjonen eller naviger via kartet for å finne saker som er rapportert innenfor ditt geografiske eller faglige ansvarsområde. Klikk på en sak for å få detaljer og tidligere kommentarer.

3. Legg til en kommentar

Når du har åpnet en sak, kan du legge inn en kommentar i feltet nederst. Kommentaren kan for eksempel inneholde informasjon om status på saken, planlagte tiltak eller kontaktperson i kommunen/fylket.

4. Marker saken som løst

Når problemet er utbedret, enten av dere selv eller en ekstern entreprenør, klikker du på "Marker som løst". Legg gjerne ved en kommentar som beskriver hva som er gjort – det gir nyttig informasjon til både innbygger og andre aktører.

Når saken er markert som løst, oppdateres statusen automatisk i systemet. Dette bidrar til oversikt, effektiv ressursbruk og bedre statistikk.