Unknown
Fartsputer / fartshumper eide klubben
Reported via desktop in the Universell utforming category anonymously at 22:24, søn. 11 juni 2023
Sent to Karmøy 1 minute later
Vil legge inn en klage på fartsdumperne/ fartsputer på eide "klubben" .
Disse bør fjernest da de skaper mye unødvendig slitasje på biler. Dette er hovedvegen våres nord sør og har over 13.000 Ådt og her skal vi ha fartsputer Dette skaper mye kø, og er til hinder for utrykking ved nød.Det bør ikke brukes fartsputer ved så høy Ådt. Her bør det bygges undergang for gående og sykklende for trygg passering.
Her må bilister ned til 15-20kmt i en 50kmt sone. Jeg som har sportsunderstel er nede i 15kmt for en trygg passering av fartsputer. Altså 35kmt under hastigheten på stedet.
1.2 Bakgrunn for veiledningen Fartsdempende tiltak brukes i boligområder, bygater, byer, tettsteder og ved kryssingspunkter i spredt bebyggelse (ved skoler, butikker mv.). Det gjennomføres i første rekke for at det skal bli sikrere og mer attraktivt å gå og sykle.
3.1.7 fartspute Dersom det legges fartsputer i veger med fartsgrense 50 km/t, anbefales det å justere utformingen slik at høyden ikke overstiger 7 cm og rampenes lengde forlenges til 90 cm. Toppflatens lengde kan beholde
3.1.2 Plassering av humper Tabell 3.1 viser anbefalt avstand mellom humper ved forskjellige fartsgrenser. Målet er at minst 85 % av trafikantene skal holde en gjennomsnittsfart som ikke overskrider fartsgrensen med mer enn 5 km/t over en viss strekning etter at humper er anlagt. 3.1.1 Grunnlag for utforming av humper
Humper utformes slik at fører av en personbil utsettes for en vertikalakselerasjon på mellom 0,65 og 0,75 ganger tyngdeakselerasjonen (G) når det kjøres over humpen med fart lik fartsgrensen. En fører av et tungt kjøretøy utsettes for en kraft på mellom 0,65 og 0,75 G ved passering 15 km/t under fartsgrensen. Erfaring har vist at med en slik utforming vil 85 % av alle førere av lette kjøretøyer overholde fartsgrensen.
1.3.1 Anlegg av fysiske fartsdempende tiltak Det vil først og fremst være på veger i boligområder at fartsdemping er aktuelt. Slike veger er ofte kommunale. Kommuner kan også ha interesse av fartsdemping eller sikring av gående og syklende langs eller ved kryssing av fylkes- og riksveger. Statens vegvesen anlegger også fartsdempende tiltak på riks- og fylkesvegene.
3.4.2 VegtrafikklovenFartsdempende tiltak skal samsvare medfartsgrensen på det aktuelle sted. Fartsgrensen fastsettes med hjemmel i vegtrafikkloven
Ref :Håndbok v128VegtrafikklovenHåndbok n 100
Provide an update
Please note that updates are not sent to the council. Your information will only be used in accordance with our privacy policy